ROZHOVOR: JE PRÁCA V REKLAME EŠTE ATRAKTÍVNA?

V našej iniciatíve dlhodobo vnímame výrazne vyšší záujem agentúr zdieľať s nami voľné pracovné pozície, z osobného feedbacku pociťujeme, že sa zvyšuje dopyt po členkách našej Databázy talentov a často sa na nás obracajú seniori a seniorky z brandže, či nemáme tipy na šikovné talenty. Je skutočne viac voľných pozícií ako ľudí schopných ich zaplniť? A kam sa podeli všetky talenty? Na základné otázky sme sa opýtali ostrieľaných žien z rôznych kútov reklamného sveta - Freyi, senior strategičky pre BBDO New York, Blaženy, managing directorky z PS:Digital, Zuzany, talent directorky z Kreator Group, a Petry, managing directorky z Triad Advertising CZ.


1.EVIDUJETE NIŽŠÍ ZÁUJEM O OTVORENÉ POZÍCIE? SÚ NEJAKÉ, NA KTORÉ JE VYSLOVENE ŤAŽKÉ NÁJSŤ ZAMESTNANCOV?


Freya:

It's changed since Covid. Before, it was insane - everyone was trying to get a job. I would not say there's lower interest; I feel like employees, esp. senior ones are just pickier. Those who are passionate are still chasing it. But for leadership positions, there's definitely a higher negotiating value of these employees.

I think the most challenging position to fill is a strategist. It's a very niche, specialized role, considered the heart and brain of the organization.


Zuzana

Celkovo sa trh práce zmenil aj v dôsledku korony. Hlási sa menej ľudí a ja rozumiem, že sa v tejto neistej dobe držia aspoň akej-takej istoty, ktorú im dáva zamestnávateľ, a nejdú do zbytočného rizika. Vnímam to tak najmä pri seniorných ľuďoch. O úplných začiatočníkov núdzu nemáme.


Blažena

Sú pozície, ktoré je dlhodobo ťažšie obsadiť. Napríklad PPC-čkár/PPC-čkárka sú pomaly ako jednorožce. Vieme, že tu niekde sú, ale je ťažké ich nájsť. Podobne je to s arťákmi/arťáčkami, kreatívcami. Preto sme už od vzniku agentúry nastúpili na cestu, čo si nevychováš, to nemáš. A tak si ľudí vychovávame. No je zrejmé a citeľné, že ľudí je na trhu málo.


Petra

Za posledných cca 5 mesiacov sme v Triad Prague hľadali aj hľadáme niekoľko talentovaných ľudí na všetky možné pozície. Podarilo sa nám získať skúsených seniorných kreatívcov a lídrov aj ľudí do accountu a back office. Väčšinu z nich sme našli vďaka kontaktom v brandži alebo priamym oslovením. Celkovo vnímame, že na vypísané pozície sa cez naše tradične overené spôsoby a kanály hlási menej ľudí. Paradoxne sa nám viac darilo v získavaní top skúsených ľudí, než obsadiť juniorné pozície. Je to pravdepodobne dané tým, že Triad bol v roku 2021 dosť viditeľný v brandži vďaka domácim aj medzinárodným oceneniam. Čiže seniori vedia, čo sme zač a akú prácu robíme. Ľudia, ktorí sa možno ešte toľko neorientujú alebo nevedia, či je kreatívna agentúra to pravé pre nich, sa proaktívne nehlásia a my na nich máme menej „pák“.


2. MÁTE POCIT, ŽE Z NAŠEJ BRANDŽE NASTAL ODLIV TALENTOV? KAM PODĽA VÁS SMERUJÚ ICH KROKY?


Freya

Pandemic has definitely caused the outflow of talent from the industry because it's been this moment of self-reflection and thinking such as "I don't want to make ads for the rest of my life." This came primarily from the industry seniors. Honestly, most senior strategists started their own companies and went to consulting or client's side.


Zuzana

Áno. Aj od ľudí často počúvam, že sa už nechcú venovať reklame, poznám prípady, keď ľudia nadobro odchádzajú z Bratislavy a chcú nájsť väčší pokoj inde na Slovensku. Iní zas odchádzajú z brandže venovať sa aktivitám, ktoré ich bavia a tešia, v ktorých vidia väčší zmysel. Pečú koláče, varia kávu, vyrábajú prírodnú kozmetiku, precvičujú jogu. A potom sú tu veľmi zaujímavé startupy, ktoré si, samozrejme, môžu dovoliť lákať na 14 platov, neobmedzenú dovolenku či remote work. Rozumiem, že je to pre mladých ľudí atraktívne.

 

Blažena

Nemyslím si, že je to vyslovene o odlive talentov do jednej konkrétnej oblasti. Je to o nedostatku ľudí na trhu práce, pretože mnoho mladých ľudí odchádza aj za hranice. A tento nedostatok sa nedotýka len našej brandže, ale zápasia s tým v podstate všetci. Či už hovoríme napríklad o zdravotníctve, IT sektore, remeslách atď. Všetci sa obzeráme po tých šikovných, dravých. A tých nie je nekonečno. A aj o to málo súťažíme nielen v rámci agentúr, ale aj s ostatnými oblasťami.

Zároveň však vnímam to, že vzhľadom na udalosti posledných rokov aj mladí ľudia inklinujú k akýmsi istotám a tie možno v našej brandži až tak nevidia. Takže sme v situácii, keď je nových ľudí málo, no zároveň nerobíme dosť preto, aby sme napríklad v našom systéme udržali ženy po štyridsiatke, pre ktoré sú aktuálne práca v reklame a rodina nezlučiteľné oblasti.

 

Petra

Subjektívny pocit odlivu talentov z reklamy a komunikácie mám. Nemám na to úplne dáta, ale celkovo vnímam, že kým pred pár rokmi sme si skutočne vyberali medzi niekoľkými kvalitnými kandidátmi, ktorí nielenže mali talent a skúsenosti, ale aj drive a chuť sa rozvíjať a osobne aj profesijne rásť, teraz sme radi, keď nájdeme jedného. V Triade sme vždy dávali príležitosti práve takýmto talentom. Pre nás bola a je dôležitejšia energia než roky skúseností. Hlad po nových pracovných zážitkoch, samostatnosť a samomotiváciu vidíme teraz o niečo menej (najmä u kandidátov na juniornejšie pozície).  


V Česku je jeden trend, ktorý, myslím, je silnejší než na Slovensku, a to je freelance. Reálne napríklad od nás neodchádza extrémne veľa ľudí do iných agentúr, ale hlavne kreatívci túžia skúsiť „voľnú nohu”. Tí naozaj šikovní, ktorí vedia aj pracovať s klientmi a manažovať zákazky a čas, sú aj dosť úspešní a s mnohými spolupracujeme aspoň externe.  

 

Z brandže a z agentúrneho sveta ľudia odchádzajú do technologických firiem, gamingových štúdií, e-commerce či rýchlorastúcich startupov. Česko a najmä Praha sa stáva akýmsi ďalším Berlínom či (možno trošku preženiem) Silicon Valley. Vznikli a sídlia tu veľké a úspešné firmy ako Alza, Mall, Rohlík, Košík, Avast, Notino, Productboard, Kiwi.com a mnohé ďalšie, ktoré majú často svoje vlastné kreatívne oddelenia. Talentovaní kreatívni ľudia tak majú skutočne veľa možností, kam sa vo svojej kariére uberať. Na práci v agentúre je však super rôznorodosť a možnosť nazrieť do rôznych oblastí biznisu. Takže verím, že ľudia, ktorí majú radi práve toto, zostanú v tom našom svete.   


3. KTORÉ KROKY ROBÍTE, ABY ZAMESTNANCI NEODCHÁDZALI?

Zuzana

Snažíme sa ich počúvať, vnímame keď môžu byť preťažení alebo unavení z jedného klienta, robíme reshaking ľudí v tímoch, meníme im klientov. Nechávame ľudí profesijne rásť, postupovať, naberať nové kompetencie, čím im robíme dennú prácu stále zaujímavou. Nerobíme však nič nasilu. Ak niekto odísť chce, odíde. Či už je to z dôvodu, že ho preplatí konkurencia, alebo sa chce ísť venovať niečomu inému.


Blažena

V prvom rade sa snažíme aplikovať prístup, že človek je u nás na prvom mieste. Nie peniaze (aj keď aj tie treba), ale človek a jeho psychická a fyzická pohoda. Máme niekoľko systémov odmien, prostredníctvom ktorých ľudí motivujeme (finančne, vecne), flexibilný pracovný čas, príjemný kolektív, prostredie, veľký dôraz na vzdelávanie a osobnostný rast a v neposlednom rade to, že človek, nech je na ktorejkoľvek pozícii, môže, ba priam musí ovplyvňovať smerovanie agentúry.


Petra

Tých vecí, čo Triad robí, je veľa. Snažíme sa flexibilne reagovať, ak sa našim kľúčovým ľuďom zmení životná situácia, a umožňujeme aj dlhodobú prácu na diaľku. Investujeme do vzdelávania. Napríklad pre lídrov manažérov poskytujeme možnosť mať kouča, absolvovať dlhodobejšie leadershipové programy. Sama sa aktuálne takmer výhradne venujem mentoringu a ľudia u nás to oceňujú. Dôležité pre našich ľudí, rovnako ako pre nás, sú aj etické otázky, ktoré s reklamou súvisia, aktívne sa preto angažujeme v projektoch, ktoré prispievajú ku kultivácii trhu.